استودیو موسیقی-آهنگسازی و تنظیم

در مقاله استودیو موسیقی-آهنگسازی و تنظیم ابتدا آهنگسازی و آهنگساز رو مورد بررسی قرار می دهیم.

 

آهنگسازی :

استودیو موسیقی-آهنگسازی و تنظیم

وظایف شخص آهنگساز شما را با مفهوم آهنگسازی آشنا خواهد کرد.

آهنگساز شخصی است که آثار موسیقی را تألیف می‌نماید.

 آهنگساز در حقیقت نویسندهٔ موسیقی است که با احاطهٔ کامل به علم موسیقی، ایده‌های فکری خود را در قالب موسیقی به رشتهٔ تحریر در می‌آورد.

 آهنگسازی این نیست که شخص صرفا ملودی بسازد.

 آهنگساز مانند هر حرفهٔ علمی دیگر می‌بایست در مراکز آموزش علمی موسیقی در رشته آهنگسازی تحصیل و از علوم مختلف موسیقی از جمله رهبری ارکستر، سازشناسی، سازبندی، هارمونی و… که لازمهٔ کار آهنگسازی است، آگاه باشد.

هر آهنگساز می‌بایست حداقل یک ساز به خصوص پیانو را به خوبی بنوازد.

 در حقیقت در دنیای موسیقی به دلیل نیاز به دانش زیاد و گستردگی کار آهنگسازی، از آهنگساز به عنوان دانشنامهٔ موسیقی نام می‌برند.

آهنگساز دقیقا چه کاری میکند ؟

آهنگساز تعیین می کند یک ترانه با چه لحنی ، در چه گامی ، با چه صدایی ، در چه دستگاهی و چه سبکی (پاپ ، راک ، رپ ، جاز ، بلوز و…)  خوانده شود.

کجای ترانه باید با صدای بلند یا پایین خوانده شود.

 اوج و فرود ترانه کجا باشد و برخی اوقات انتخاب ترجیع بند (نقطه اوج ترانه که معمولا تکرار می شود) نیز اگر در ترانه مشخص نشده باشد، به اختیار آهنگساز می باشد.

آهنگساز معمولا برای آهنگسازی از ساز استفاده می کند و همزمان می نوازد و لحن و حس خود را روی ترانه اعمال می کند.

 البته نواختن ساز اجبار نیست چرا که می تواند با تکیه به تبحر خود و شناخت موسیقی بدون استفاده از ساز و تنها با زمزمه و تکرار ترانه ، آهنگسازی کند .

در آهنگسازی حرفه ای مثل ارکسترال، آهنگ ساخته شده به صورت نُت یادداشت می شود و پارتیتور نام دارد.

ولی در آهنگسازی های معمولی یا بهتر است بگوییم “ملودی سازی” معمولا نُت نویسی انجام نمی شود و ملودی ساخته شده با ابزاری ضبط و ذخیره می شود.

کار آهنگساز توأم با خلاقیت و تحلیل است، آهنگساز باید فردی خلاق و هنرمند باشد.

 او باید دانش و شناخت خوبی از عرصه موسیقی داشته و با پشتکار زیاد آثار ارزشمندی را تولید کند.

تنظیم آهنگ چیست ؟

استودیو موسیقی-آهنگسازی و تنظیم
در فرایند ساخت هر آهنگی که به گوش شما می رسد سه نفر نقش دارند .

 آهنگساز به عنوان الهام دهنده و خالق اثر ، تنظیم کننده و نوازنده .
آهنگساز می تواند هر کسی باشد ،همه استعداد این را دارند که در ذهن خود قطعات موسیقی ابداع کنند .

 ولی آنچه مهم است و معمولا شنوندگان زیاد در مورد آن کنجکاو نمی شوند این است که چگونه می شود افکار ذهنی آهنگساز را مبدل به نت کرد و سپس با ساز اجرا کرد ، حتی زیبا تر .

اتحادیه ی موسیقیدانان آمریکا تنظیم را به عنوان هنر تهیه و تطبیق و به بیان متفاوت ترجمه ی نت های روی کاغذ بصورت دیگر ( آوایی ) بیان می کنند .

 بر اساس تعاریف این اتحادیه ، یک تنظیم ممکن است شامل بیان کردن و هماهنگ کردن نت ها و حتی دخالت در اصل ملودی باشد .

 بنابراین ، هنر تنظیم عبارت است از هارمونیک (ایجاد هماهنگی کردن ) ، ملودیک ( خوش آوا کردن ) و ریتمیک ( ضرب دار کردن ) کردن ساختار موسیقی .

ارکسترا و تنظیم را نباید با هم برار دانست . در ارکسترا فقط تطبیق نت برای موسیقی دسته جمعی مطرح است در حالی که تنظیم دربردارنده ی فنون ساخت ملودی نیز هست.

تنظیم در ایران امری نوپاست ، اجرای متفاوت و دل نشین چند ساز به طور هم زمان ، یکی از دستاوردهای تنظیم است .

در کشور ما سابقا در اکثر اجراها نوازندگان از ابتدا تا انتها ، مشترکا یک ملودی را می نواختند .

با ورود تنظیم به موسیقی ما ، تنوع در اجرا ها دیده شد و گروه های ارکسترا در ایران نیز تشکیل شدند .

تنظیم کننده باید این ویژگی ها را داشته باشد :

 کاملا با علم موسیقی آشنا باشد ، سازها را بشناسد و با صدای آنها آشنایی کامل داشته باشد.

تنظیم کننده خط های ملودی را می چیند یا صدا ها و سازها را ترکیب می کند.

تنظیم کننده به آهنگ استیلی می بخشد که در قطعه ی تنظیم نشده فقدانش احساس می شود.

  شخص تنظیم کننده باید خلاقیت ، تمرین موسیقی و گوش های خوب داشته باشد . به یاد داشته باشید تنظیم کننده شدن کار آسانی نیست.
او باید نت ها را برای سازها بنویسد و آماده کند.

هماهنگی سازها و زیبایی آهنگ را مدیریت کند ، صداها را ترکیب کند و فنون زیباسازی را بکار گیرد .

تنظیم کننده می تواند حتی سرپرست گروه هم باشد .
تنظیم می تواند هم برای چندین ساز باشد هم برای تعداد اندکی .

 تنظیم بر عهده ی شخص تنظیم کننده است و می تواند طبق میل خودش با توجه به علم موسیقی ، تعداد و توانایی نوازندگانش هر تعداد سازی که می خواهد اضافه یا حذف کند .
تنظیم کننده پس از اینکه ملودی را به اتمام رساند ، سازهای مورد نظرش را طبقه بندی می کند تا وسعت صدا دهی آنها را بررسی نماید .

او باید طوری سازها را بچیند که از هر کدام بهترین نتیجه را بگیرد .
در مرحله ی پایانی تنظیم ، نت ها را به ترتیب اهمیت ساز ، روی خطوط حامل بر روی کاغذ پارتیتور بنویسد و آماده ی اجرا کند .
در پایان می توان گفت تنظیم امری سلیقه ایست ولی آن تنظیمی مورد پسند واقع می شود که طبق اصول موسیقی باشد ضمن اینکه زیبایی خود را حفظ کرده  باشد.

تفاوت بین آهنگسازی و تنظیم

با توضیحات بالا فکر میکنم موضوع کاملا روشن شده باشه.

آهنگساز و تنظیم کننده در یک تیم و به اصطلاح مکمل همدیگر هستند.

آهنگساز وقتی آهنگسازی می‌کند تمامی روح خود را با توجه به علمی که از آهنگسازی دارد درگیر متن می‌کند.

 گاهی وقتها هم می‌شود که آهنگساز بدون داشتن شعر یا ترانه اقدام به آهنگسازی می‌کند و شاعر یا ترانه سرا بر طبق آن ملودی شعر یا ترانه خود را می‌سراید.

تنظیم کننده آهنگ وظیفه رهبری ارکستر را برعهده دارد.

تنظیم کننده می‌گوید با توجه به فضای آهنگ چه سازهایی باید استفاده شود و سبک کار را مشخص می‌کند.

تنظیم کننده ایده های خود را پیاده سازی می‌کند و نت‌های مرتبط با آن آهنگ را با ظرافت خاصی اجرا می‌کند.

در واقع اگر تنظیم کننده کار خود را به نحو احسنت انجام دهد می‌تواند یک ملودی ساده را به زیباترین حالت ممکن ارائه دهد.

امیدوارم مقاله استودیو موسیقی-آهنگسازی و تنظیم مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشه.

 

سایر مقاله های استودیو موسیقی : استودیو موسیقی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *