سینتی سایزر چیست ؟

در مقاله سینتی سایزر چیست ؟ بررسی میکنیم سینتی سایزرها در چه مواردی استفاده می شوند و کاربرد دارند و اجزای آن چیست و غیره.

در مقاله استودیو موسیقی vst گفتیم که سینتی سایزر یا سینث سایزر :

سینث‌سایزر ابزار الکترونیکی است که قادر به تولید انواع مختلف صدا و ترکیب سیگنال‌های با فرکانس متفاوت است.

 سینث‌سایزر به جای تولید صدای مستقیم طبیعی سیگنال‌های الکتریکی می‌سازد که می‌تواند متعاقباً از داخل بلندگو یا هدفون پخش شود.

دقت داشته باشید که تلفظ درست سینث سایزر است،اما معمولا در ایران تحت عنوان سینتی سایزر شناخته شده است.

سینتی سایزرها دقیقا چه چیزی هستند ؟

سینتی سایزر ها به عنوان کیبوردهای الکترونیکی شناخته می شوند.

رنج گسترده ای از اصوات دنیای واقعی (پیانو، ترومپت، درامز و..) و صداهای غیر از آن (بلیپ ها، سوییپ ها و اصوات الکترونیکی پیچیده) شناخته می شوند.

 در واقع سینتی سایزرها مجموعه ای از ماژول هایی هستند که قابلیت ساخت و پردازش اصوات را در بی نهایت شکل مختلف دارند.

 بکارگیری برخی از این ماژول ها موجب تولید صداهایی می شود که در دنیای واقعی غیر ممکن است.

این موضوع Synthesizer را به پالت رنگ نقاشی نوازندگان، تنظیم کنندگان و آهنگسازان تبدیل می کند.

بررسی سینتی سایزرها بصورت تخصصی تر

سینتی سایزر یا synthesizer یک صدای آنالوگ الکتریکی را از پایه ساخته و پیرایش می کند، به طوری که با سمپلرها تطابق پیدا کند.

 سپس با فشردن کلیدهای کلاویه کیبورد و یا کلیدهای Synthesizer، صدا تولید می شود.

 ماژول های این دستگاه شامل کلاویه های کیبورد نمی شود و از طریق میدی  (MIDI) راه اندازی می شود.

اجزای اصلی سینتی سایزرها

سینتی سایزر چیست

این دستگاه به صورت اساسی به این شکل تولید صوت می کند:

اوسیلاتورها (برخی آن ها را تن ژنراتور هم می نامند) امواج الکتریکی را با پالس منتشر می کنند (هم مثبت و هم منفی) که در نتیجه یک موج حاصل می شود.

فرکانس این پالس ها تعیین کننده زیر و بم صداست.

۴۴۰ پالس (یا بیت) در ثانیه می تواند یک نت “لا” (A) تولید کند.

اوسیلاتور یا مولد موج

یک اوسیلاتور طراحی شده تا بتواند حالت های مختلف پایه ای شکل موج (WAVEFORM) را بسازد.

 sawtooth-wave triangle-wave  یا – square-wave – که کمک می کند طنین ها مختلف شبیه سازی نماید.

بیشتر Synthesizer ها همچنین می توانند یک شکل موجی تصادفی و غیر عمدی را نیز تولید کنند.

صداهایی که به صورت طبیعی ساخته می شوند، از امواج سینوسی نرمی شکل گرفته که ساخت آن از پایه بسیار دشوار می باشد.

با دستکاری کردن امواج مثلثی شکل از طریق ریاضیات و مهندسی امواج سینوسی نیز می توانند شبیه سازی شوند.

همچنین Synthesizer ها امکان اتصال و استفاده از دستگاه MIDI را دارند.

به عنوان مثال با اتصال پیانوهای دیجیتالی که دارای خروجی MIDI باشند میتوانید شکل موج صدای خروجی تغییراتی ایجاد کنید.

کاربرد فیلتر در سینتی سایزر

اگر شما به یک شکل موجی اره مانند (sawtooth wave) گوش کنید، به نظر شما صدایی زننده خواهد بود و دلیل آن وجود لبه های تیز در شکل موج است.

 در اصطلاحات آکوستیک به این لبه ها “overtone” گفته می شود.

حال اگر ما یک فیلتر را بر روی یک شکل موج اعمال کنیم، این لبه ها از بین می روند و در نتیجه شکل موج کروی تر و صدای شفاف تری حاصل خواهد شد.

صدایی که از هیچ گونه overtone برخوردار نباشد، موج سینوسی نامیده می شود.

یک موج سینوسی ساده ترین شکل موجی است که یک صدا به حالت طبیعی دارد: هیچ لبه ای ندارد و مانند فلوت صدا می دهد.

تقویت سیگنال در سینث سایزر

سینتی سایزر چیست

برای کنترل حجم صدای یک صوت، سیگنال باید از یک جریان تقویت کننده عبور کند.

 امپلی فایر می تواند بلندی یک شکل موجی را بالا و پایین ببرد که در نتیجه حجم صدای ساز کم و زیاد می شود.

 اتفاقی که به صورت اساسی می افتد این است که زمانی که نوازنده انگشت خود را بر روی یک کلید می گذارد، شکل موجی به وجود می آید.

 این شکل موجی توسط فیلتر، فیلتر می شود و در انتها توسط امپلی فایر تقویت می گردد.

 برای استفاده در اجراهای زنده و استودیویی باید از یک امپلی فایر  یا تقویت کننده جانبی استفاده کنید.

Envelope  در سینتی سایزر

حال ما کمترین الزامات را برای تولید یک صدای سینت سایزری داریم.

 اما ما هنوز نیاز داریم این صدا را تبدیل به صوتی قابل اجرا به عنوان یک ساز موسیقی کنیم.

صداهای طبیعی به صورت معمول به سادگی قطع و وصل نمی شوند.

اصوات به ثبات ضعیفی دارند و در طول زمان کاراکتر آن تغییر می کند.

 یک صدا در دنیای واقعی حالت fade in و fade out دارد.

به عنوان مثال زمانی که به ادوات درامز ضربه وارد می کنیم صدا در ابتدای برخورد چوب با درامز بسیار تیز است و بسیار سریع بعد از برداشتن چوب از روی درامز صدا قطع می شود.

صدای یک پیانو نیز بسیار سریع شروع می شود اما پایان یافتن بخش انتهایی صوت زمان طولانی تری را می گذراند.

بسیاری از اصوات بین تایم میانی پخش صوت و محو شدن صدا، دچار تغییر زیر و بم صدا می شوند.

مانند زمانی که یک قطار در حال بوق کشیدن از کنار شما عبور می کند.

 این رفتار “Envelope” (بسته شدن) صدا نامیده می شود.

 برای شبیه سازی این افکت بر روی سینتی سایزر، باید امکانات جزئی بیشتری از خاموش و روشن کردن اوسیلاتور، فیلتر و امپلی فایر داشته باشد.

ما می خواهیم که انولوپ را بر روی هر کدام از واحدها کنترل کنیم.

 حال راه تولید این صدا بر روی سینتی سایزر چیست ؟

کنترل حرفه ای صدا با سینت سایزر

انولوپ اوسالیتور زیر و بمی صدا را در زمان پخش صوت و انولوپ امپلی فایر، حجم صدا را در طول زمان پخش صوت کنترل می کند.

 ساده ترین سینت سایزرها انولوپ فیلتر چهار مرحله ای دارد.

 این موضوع به آن معناست که چهار بخش مختلف از صدا را کنترل می کند. این بخش های مختلف به “ASDR” مشهورند.

Attack :  قسمت ابتدای شروع صدا

Decay :  قسمت محو ابتدایی صدا

 Sustain : قسمتی از صدا که بسته به نگهداشتن کلید کشیده می شود

 Release : قسمت محو پایانی صدا

تمام این مراحل به صورت جداگانه می تواند تنظیم شود.

 برخی از مدلهای پیشرفته تر، شامل مراحل بیشتری می باشند که  با کنترل بیشتر به روی صدا کمک می کند و صداهایی تصادفی تر و خلاقانه تر می توان تولید کرد.

 بیشتر سینت سایزرهای یک چرخ کنترل کننده در قسمت سمت چپ خود دارند که به عنوان      Modulation   لیبل شده است.

این چرخ کنتر کننده باعث می شود که اجرا کننده بتواند نوسان های بسیار آرامی را بر روی صوت مانند “ویبراتو” و “سوییپ” اجرا نماید.

امیدوارم از مقاله سینتی سایزر چیست ؟ لذت برده باشید.

 

سایر مقاله های استودیو موسیقی : استودیو موسیقی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *